Saturday 15 October 2011

Zaman Sekarang Zaman Ilmu.
Lengkapkan Dirimu Wahai Pejuang Muda!

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Sebagaimana yang kita semua maklum, zaman sekarang merupakan zaman percambahan ilmu dan teknologi maklumat. Majoriti mentaliti manusia pada hari ini mencari titik logik dan rasional dalam sesuatu perkara. Sebagai bakal pendakwah pada masa hadapan, apa yang perlu kita lakukan dalam menghadapi golongan sebegini? Adakah ini fitrah seorang manusia ingin melihat bukti atau perkara abnormal? Mari renungkan sepotong firman Allah,

Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim (merayu dengan) berkata : Wahai Tuhanku! Perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan makhluk-makhluk yang mati? Allah berfirman: Adakah engkau belum percaya (kepada kekuasaanKu)? Nabi Ibrahim menjawab: Bahkan (aku percaya dengan yakin) , akan tetapi (aku memohon yang demikian ialah) supaya tenteram hatiku (yang amat ingin menyaksikannya). Allah berfirman: (Jika begitu) Ambillah empat ekor burung, kemudian kumpulkanlah olehmu (dan cincanglah semuanya) . Setelah itu, letakkanlah atas tiap-tiap sebuah bukit sebahagian daripadanya. Kemudian, serulah burung-burung itu, nescaya semuanya akan datang kepadamu dengan segera dan ketahuilah sesungguhnya Allah Maha Berkuasa, lagi Maha Bijaksana.”
( Surah Al-Baqarah 2 : 260)


Menjadi perkara yang normal untuk manusia melihat bukti sebelum benar-benar meyakini sesuatu hakikat. Allah telah menunjukkan contoh kepada manusia melalui kisah KekasihNya, Ibrahim A.S. Sebagai makluman, Nabi Ibrahim A.S. dikurniakan gelaran Khalilullah(Kekasih Allah). Bayangkan bagaimana seorang Nabi dan Rasul yang mendapat gelaran Kekasih Allah pun ingin melihat bukti sebagai penguat keimanan, inikan lagi manusia biasa? Jadi, ayuh siapkan diri kita.

Sekilas Sejarah Nabi Ibrahim A.S.

Adapun ketika itu, Namrud merupakan Raja Babilonia. Dia telah bermimpi seorang anak kecil melompat ke dalam biliknya dan merampas mahkota yang sedang dipakai di atas kepalanya, kemudian anak kecil itu menghancurkan mahkota tersebut. Dipendekkan cerita, Namrud telah memerintahkan semua bayi yang dilahirkan agar dibunuh samaada lelaki mahupun perempuan.
Maka, dilarikan Nabi Ibrahim A.S. oleh ibunya ke sebuah gua bagi menyelamatkannya. Baginda dibesarkan di gua tersebut sehingga mencapai usia remaja. Ketika ibunya keluar mencari makanan di Bandar, baginda mula keluar melihat keindahan alam dan mula MEMIKIRKAN tentang pencipta alam. Baginda mula memikirkan siapakah tuhan yang sebenarnya? Kisah ini digazetkan oleh Allah dalam Al-Quran,

Dan demikianlah Kami perlihatkan kepada Ibrahim tanda-tanda kebesaran Kami yang terdapat di langit dan di bumi, dan Kami memperlihatkan kepadanya agar ia yaki. Ketika malam telah menjadi gelap, ia melihat sebuah bulan (lalu) dia berkata : Inilah Tuhanku. Tetapi setelah bulan tenggelam dia berkata : Sesungguhnya jika Tuhanku tidak memberi petunjuk kepadaku, nescaya aku termasuk orang-orang yang sesat. Kemudian ketika melihat matahari terbit, dia berkata : Inilah Tuhanku, ini lebih besar, maka ketika matahari itu tenggelam, dia berkata : Hai kaumku, sesungguhnya aku berlepas dari apa yang kamu persekutukan. Sesungguhnya aku menghadapkan diriku kepada Tuhan yang menciptakan langit dan bumi dengan cenderung kepada yang benar, dan aku bukanlah termasuk dalam orang-orang yang mempersekutukan Tuhan.”
(Surah Al-An’am : Ayat 75-79)

Kisah ini menceritakan betapa pentingnya bagi seorang pendakwah untuk sentiasa BERFIKIR dan BERUSAHA mencari ilmu dalam menemukan kebenaran.

Kelengkapan X-tra Seorang Pendakwah Muda.

Saya pasti sahabat dan sahabiyah semua tahu perkara-perkara asas dalam dakwah sebagaimana yang kita pelajari dalam buku Pengantar Dakwah. Namun hari ini, saya terpanggil untuk menyentuh mengenai kepentingan menuntut ilmu dalam pelbagai bidang terutamanya Isu Semasa,Sains dan Teknologi. Kekuatan seorang manusia ialah akal yang dikurniakan kepadanya. Golongan cerdik pandai ini akan dapat ditumpaskan melalui akal dan ilmu.
Seorang pendakwah tidak seharusnya hanya mahir dalam sesuatu ilmu sahaja tetapi perlu:-
  1. Peka pada isu semasa.


  1. Pandai mengaitkan antara kejadian semasa dengan dakwah yang ingin disampaikan. Sebagai contoh, Tajuk yang ingin dikisahkan mengenai kelebihan menutup aurat. Selain menyampaikan kepada mad’u kelebihan yang dijanjikan Allah dan RasulNya, sampaikan juga bahawa kejadian rogol yang kian kerap berlaku kini akibat ingkar pada perintah memakai tudung.

Selain itu, kaitkan juga dengan kajian saintifik para saintis. Katakan padanya, dalam kepala manusia, terkandung satu cecair fosforus yang akan cair akibat suhu panas yang melampau. Cecair ini membantu manusia menyelesaikan masalah kerana cecair ini menjadikan otak manusia cepat berfikir. Melalui pemakaian tudung, kepala terlindung dari sinaran matahari yang terik dan akan menjadikan pemakainya terlindung dari pencairan cecair ini. Sebab itu, sekiranya anda perhatikan, orang-orang yang bertudung labuh, majoritinya bijak-bijak. Maha Suci Allah yang Maha Bijaksana!

  1. Pandai mendatangkan analogi atau kisah-kisah yang mampu menyokong dakwah. Contohnya, bandingkan sesuatu yang berharga dengan emas atau apa jua barangan yang dianggap berharga oleh mad’u kita. Sebagai contoh, kisah ranting yang diikat seberkas sebelum dipatahkan dengan ranting yang dipatahkan sebatang demi sebatang untuk memupuk semangat bersatu-padu.


  1. Penggunaan bahasa yang pelbagai dan tepat. Biasanya, golongan intelektual amat mengambil berat penggunaan bahasa. Contohnya, pendakwah mestilah mampu membezakan antara perkataan harus dan boleh. Harus memang membawa maksud boleh dilakukan tetapi perkataan boleh tidak semestinya membawa maksud harus dilakukan. Perkataan boleh mungkin membawa maksud boleh dilakukan tetapi hukumnya makruh.

  1. Banyakkan membaca buku terutamanya berkenaan Teknologi dan Sains. Intelektual yang kita hadapi bukan sebarangan orang. Mereka mahir dalam bidang Teknologi dan Sains. Sebab itu saya sarankan pendakwah muda seperti kita membaca buku-buku seperti ini dan cari perkaitan antara Sains dengan Islam. Antara buku-buku yang saya cadangkan buku tulisan Dr. Danial, Harun Yahya dan Ahmad Deedat(The Choice). Kaitkan antara kedua-duanya agar mereka lebih mudah menerima dakwah yang dibawa. Berdasarkan pengalaman saya, orang yang hebat dan petah apabila berkata-kata ini kesemuanya memang ulat buku! Sekiranya kita masuk ke bilik mereka, bilik seolah-olah menjadi perpustakaan mini yang dipenuhi pelbagai buku dari pelbagai cabang ilmu!

Segala yang baik datangnya dari Allah, segala yang buruk hakikatya jua datang dari Allah tetapi disebabkan kelemahan diri ini. Segala teguran yang membina amatlah dialu-alukan.
Wallahu A’lam.

1 comments:

batman said...

hahahahha.....jgn luper update :)

Post a Comment

..:: Aktiviti Dakwah's Crew ::..