Thursday 3 May 2012

Plastikkah diri ini??

Setahun sudah aku mengarunginya, menekuni setiap lampir kitab yang diberi sambil dilatih oleh sang murabbi perihal kaliber seorang daei. Waktu sem satu dulu, aku peroleh 4.0 untuk subjek ini tapi tahun ini agak kurang rezeki, aku dapat 3.5. Apa-apa sekalipun, alhamdulillah kerana result ini untuk abi dan ummi. Inilah subjek yang paling kuminati, jurusan dakwah dan dakwah dan dakwah.

Ingat lagi tak?  sewaktu sem satu dulu murabbi yang mengajar berkitabkan pengantar dakwah. Segalanya perihal asas dakwah, hukum, kepentingan dan macam-macam lagi. Ustaz bukahiri atau nama glamournya us buyie, waktu itu kita semua masih baru lagi, masih belum saling mengenali, dalam keadaan yang masih blur-blur lagi us buyie datang mengajar perihal dakwah. Walaupun blur, tapi berkat ajaran us, faham jugak la..  terima kasih banyak us sebab menjadi pembuka lembaran perjuangan kami di bumi tarbiyah darul quran.

Dalam kefahaman yang sejengkal, datang pula muallimah tercinta, usth suhaidah mengajar kita. Tak terkata seronoknya belajar bersama usth suhaidah, rata-rata kita semua berubah dan semakin menonjol, daripada seperti siput yang lambat kepada sang kancil yang bijak. daripada kura-kura yang slow kepada arnab yang lincah dan yang paling seronok, daripada katak dibawah tempurung kepada beburung yang bebas berterbangan! Usth banyak sangat membentuk peribadi kita, rasa sayang melepaskan muallimah hebat ini pergi.

At the same time, us hamzah begitu bersungguh walau hampir mencecah usia emas. Men'tutorial'kan semua budak-budak dakwah agar at least dapat cakap depan khalayak. Dalam sejam, dua orang daripada kita akan bercakap dihadapan. Macam - macam gaya ada, ada yang buat forum, ada yang berlakon, tak kurang juga yang berteka-teki. Sepanjang sem 2 ni, aku makin lihat sisi-sisi kelebihan kita semua. Alhamdulillah Allah berikan kita semua kelebihan yang pelbagai, dan pasti ianya untuk dimanfaatkan dalam gerakan dakwah kita, kan? tapi.. kita semua maklum, kan? setiap yang lebih itu pasti ade yang kurang. Tidak mengapa, kekuranganku akan ditampung olehmu, kan? Setiap organisasi itu pastikan diuji pelbagai cabaran, ianya terletak pada kita untuk membuka segala yang tersimpul.

Cuma, satu perkara yang lincah berputar diotakku, kenapa aku kelihatan plastik? kenapa kita hanya belajar cara approach mad'u secara lahir tapi kurang dari segi batin?  orang kata : itu sendiri-sendiri lah, mana orang lain tahu ape ade dalam hati kau   tapi.. ?? lagi satu soalan, kenapa roh dan spirit pendakwah itu nampak pudar dalam diri aku?

p/s- Aku tinggalkan persoalan ini disini, tulisanku mungkin sahaja ada cacat celanya, tegurlah aku pabila kau menjumpainya. Coretan ini datang dari hati, aku benci kepada keplastikan, harap kita dapat bersama koreksi diri. ~al faqir ilallah~

0 comments:

Post a Comment

..:: Aktiviti Dakwah's Crew ::..